Het college van B en W wil in de periode van 2025 tot 2030 overal in Amstelveen betaald parkeren invoeren. Dit voorstel heeft echter gemengde reacties opgeroepen in de gemeente.
De afgelopen jaren heeft Amstelveen te kampen gehad met toenemende parkeeroverlast, mede door de groeiende bevolking. Met de stijgende parkeerkosten in Amsterdam en de goede bereikbaarheid van Schiphol vanuit Amstelveen, wordt de stad steeds vaker gebruikt als gratis parkeergelegenheid.
Voor veel inwoners van Amstelveen is de auto essentieel vanwege de vrijheid en onafhankelijkheid die hij biedt in vergelijking met het openbaar vervoer. Het plan om overal betaald parkeren in te voeren lijkt echter in strijd te zijn met de behoeften van een groot deel van de bevolking.
Betaald parkeren kan leiden tot het waterbedeffect, waarbij het probleem zich verplaatst naar andere wijken en gemeenten. Dit heeft repercussies zoals meer bureaucratie, verhoogde kosten voor burgers en bedrijven, en een hogere belastingdruk.
Er is weinig inspraak geweest van de bewoners van Amstelveen met betrekking tot het betaald parkeren. Er wordt gepleit voor meer participatie van de inwoners, bijvoorbeeld via een referendum of bewonersonderzoeken, om het daadwerkelijke draagvlak te meten.
Winkel- en parkeerspecialist Hans van Tellingen, tevens inwoner van Amstelveen, uit openlijk kritiek op de plannen van het college. Hij hoopt dat de gemeenteraad deze plannen zal verwerpen om de belangen van de burgers en bedrijven te behartigen.
De discussie over betaald parkeren in Amstelveen blijft voortduren, met verschillende partijen die hun standpunt naar voren brengen in afwachting van verdere besluitvorming.