Martin Stam is directeur van de enige echte chocoladefabriek van Amstelveen genaamd Martinez. Het bedrijf verhuisde anderhalf jaar geleden naar een nieuwe productielocatie. Voorgaande kandidaat Henk Jan Beltman stelt de vraag aan Martin: hoe is het om de Willy Wonka van Nederland te zijn?
De liefde voor chocolade zit diep geworteld in de familie Stam. Martin toont trots een foto uit 1913 van de winkel van zijn grootouders in Amsterdam. Het verhaal gaat verder met de overgang van de chocoladewinkel naar het starten van Martinez door Martin en zijn zussen. De naam Martinez symboliseert hun betrokkenheid en passie voor chocolade.
Martinez produceert het hele jaar door voor verschillende doeleinden, waaronder eigen winkels en externe klanten. Het productieproces is geautomatiseerd, maar ambacht blijft essentieel. Met tanks vol vloeibare chocolade en een georganiseerd leidingsysteem doet de fabriek denken aan de wereld van Willy Wonka.
Martinez zet in op duurzaamheid met 2100 zonnepanelen en een focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Martin streeft naar kwaliteitsproducten tegen betaalbare prijzen, dankzij efficiënte automatisering. Zijn passie voor het vak is onverminderd, en de chocoladefabriek blijft zich ontwikkelen.
Martin Stam, hoewel niet beschouwd als de Willy Wonka van Nederland, blijft vol enthousiasme en ziet altijd nieuwe mogelijkheden. Op 65-jarige leeftijd denkt hij nog niet aan stoppen, terwijl hij met trots naar de toekomst van Martinez kijkt.