In Amstelveen wordt er momenteel hard gewerkt aan het moderniseren van de verkeersinfrastructuur rondom het Stadshart. De gemeente zet in op toekomstgerichte vervoersoplossingen om de bereikbaarheid te verbeteren en het centrumgebied aantrekkelijker te maken. Naast de plannen voor een nieuw of verbeterd busstation en het doortrekken van tramlijn 5, wordt er ook meer ruimte gecreëerd voor fietsers.
Een van de opvallende ontwikkelingen is de aanpassing van het ontwerp voor de overkapping van de A9 bij de Keizer Karelweg. Het oorspronkelijke plan uit 2016 is nu afgestemd op de actuele behoeften, met significante wijzigingen om de verkeersdoorstroming te verbeteren. Zo zal de Meander niet langer direct aansluiten op de oostelijke rotonde, maar komt er een extra rijstrook aan de noordkant voor een vlottere verbinding naar het Stadshart. Bovendien wordt er extra ruimte gecreëerd voor fietsers op de kruising Ouderkerkerlaan - Keizer Karelweg, en wordt de infrastructuur voor bussen en verkeer vanaf de A9-Oost geoptimaliseerd.
Met het oog op de vernieuwing van het Stadshart en de A9, staat ook het busstation hoog op de agenda voor herziening. In samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion worden twee scenario's onderzocht: verbetering van het huidige busstation of de realisatie van een volledig nieuw busstation nabij de Meandertorens. Daarnaast wordt er gekeken naar de haalbaarheid van het doortrekken van tramlijn 5 naar het busstation, wat nieuwe mogelijkheden kan bieden voor efficiënt openbaar vervoer rond het Stadshart.
De gemeente benadrukt dat de modernisatie van de verkeersinfrastructuur niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de leefbaarheid van het Stadshart zal vergroten. Het raadsgesprek op 28 mei staat gepland om alle betrokkenen bij te praten over de ontwikkelingen in het gebied. Omwonenden kunnen binnenkort een brief verwachten met meer informatie over de geplande veranderingen.