Schiphol in overtreding

Foto: eenvandaag.avrotros.nl

De Kaagbaan(06-24) is vanaf zondagavond 15 september omstreeks 19:00 uur weer beschikbaar voor vliegverkeer. Deze start- en landingsbaan was afgelopen twee weken buiten gebruik, vanwege geplande onderhoudswerkzaamheden. Schiphol voerde gelijktijdig verschillende werkzaamheden uit aan het asfalt van de start- en landingsbaan en rijbaan “R”, markering en verlichting.

De Kaagbaan is net als de Polderbaan een  ‘preferente baan’ en wordt bij voorkeur zoveel mogelijk ingezet, omdat de naderingsgebieden en vertrekroutes over minder dichtbevolkte gebieden komen dan bij andere minder ‘preferente’ start- en landingsbanen.  BAS is het informatie- en klachtencentrum waar omwonenden terecht kunnen met al hun vragen en klachten over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. BAS is een gezamenlijk initiatief van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Amsterdam Airport Schiphol (AAS).

Nu heeft het klachtenplatform https://www.vliegoverlast.nl het artikel overgenomen om Schiphol in zijn geheel tot de orde te roepen en gebruiken de bron van EenVandaag, AVROTROS om te melden dat Schiphol al jaren geen natuurvergunning heeft: ‘100.000 vluchten illegaal’. Schiphol is al jarenlang in overtreding omdat het niet beschikt over een natuurvergunning. Zeker 100.000 starts en landingen zijn daardoor illegaal. Dat stelt milieuorganisatie MOB, dat eerder het Nederlandse stikstofbeleid ontmantelde.Het ontbreken van de vergunning blijkt uit documenten in bezit van EenVandaag. “Dat betekent dat Schiphol in overtreding is en er sprake is van een illegale situatie”, zegt voorman Johan Vollenbroek van Mobilisation for the Environment (MOB). Hij heeft de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit formeel verzocht te gaan handhaven.

Bron
Eenvandaag.avrotros.nl & Vliegoverlast.nl